Fiat Multipla

"Så stygg at den nesten er vakker"



Det er ingen hemmelighet at Italienske biler er kjent for sine ikoniske design med fine skarpe linjer og modeller som topper når det gjelder sportslighet, ikke minst har de Italienske bilprodusentene skaffet seg et stort publikum av entusiaster som virkelig brenner for bilene. 

Men hvorfor? Det skal jeg fortelle deg.

Italienske biler er ikke bare kjent for sine fine former og rå kraft, de har også mange viktige stunder i racing-historien.


Bilde fra 24 timers løpet på Le Mans i 1966, en ikonisk tid da Ferrari var en stor konkurrent mot Ford.
Bilen som er avbildet, Ferrari 330 P3


Men dagens tema er ikke om Italias racing-historie. Dagens tema er om historien til noe som får oppmerksomhet på den negative måten, enkelt forklart så er denne bilen "den stygge andungen" i flokken. 


Dagens bil er Fiat Multipla.

Fiat Multipla, kåret til en av verdens styggeste biler


Fiat Multipla ble først introdusert i 1998 som en "kompakt MPV" eller en blanding mellom en minibuss og en forvokst stasjonsvogn. Multipla ble levert med alt ifra en 1.6 L rekke-4, 16 ventilers bensinmotor til en 1.9 L rekke-4 dieselmotor og en 5-trinns manuell girkasse som standard. Navnet Multipla var allerede brukt tidligere av Fiat, den gangen var det en Fiat 600 Multipla, den ble produsert fra 1956 - 1965

Fiat 600 Multipla

Multipla var overraskende en suksess i hjemlandet Italia, men resten av verden var ikke like begeistret for den "store & stygge" Italieneren. Fiat holdt seg til det samme designet i hele 5 år før den endelig fikk en face lift-utgave. Face lift-utgaven hadde fått seg en kjempestor endring fra forrige design, denne gangen var alle lysene i samme glass og pansere følgte hele veien fram til frontruten, noe som gjorde fronten nesten helt uidentifiserbar ifra forrige.

Men spør du meg om face liften har overbevist meg til å like designet, så blir det nok et nei, skadene er allerede gjort, den baken er fortsatt ikke noe fint å se på og fronten har ikke blitt noe spennende i mine øyne.


Multipla, face lift-utgave som ble lansert i 2004. Stor forbedring fra forrige design, men ikke noe spennende å se på allikevel

Hadde du til slutt bestemt deg for å sette deg bak rattet i en Multipla, vil du bli møtt med en bil som har grei komfort og kjøreegenskaper som ikke er så verst, ikke minst er frontruta og alle rutene rundt bilen store og oversiktlige, noe som kan være til stor hjelp mot blindsoner. Men designet på interiøret er ikke det flotteste å se på og ikke noe spennende, i mine øyne er hele oppsettet rotete og plassering av diverse knapper og instrument forvirrende.

Dashbordet til Multipla


Men Multipla har en stor fordel når det kommer til plass, bilen brøt på alle måter ut av den tradisjonelle 5-seter bilen vi er vandt til, med til sammen 6 seter, 3 framme og 3 bak. I det hele var ikke Multipla laget for å se bra ut, hele bilen var laget for funksjonalitet og utnytting av mest mulig plass til både last og passasjerer.

6-seter er ikke mye å se til på biler nå til dags


I 2010 stoppet Fiat offisielt å produsere Multipla, etter 12 år med elsk og hat fra folket. Fleste eiere av en Multipla brydde seg ikke om hvor merkelig bilen så ut, de elsket den for sin praktiske og gode måte å utnytte mest mulig plass for en komfortabel og lite trang opplevelse.

Multipla vekket oppsikt i bil-verdenen fra dag 1, vi merker fort at Multipla har ikke vært noen suksess i Norge, hvor ofte har man sett en Multipla i trafikken, de fleste har nok ikke det.

Multipla vil fortsatt være et eksempel på en bil som vekker oppsikt på alle feil måter, men på samme tid har skapt sin egen sjarm gjennom tiden, det er ikke noe pent å se på, det kan vi fleste være enig om, men vi må gi den ros for å være så praktisk som den er.




























 




Kommentarer